محل لوگو

اعتماد به نفس با ۹۵


پژوهشگران دریافتند که برخلاف آنچه تصور می‌شود ، اعتماد به نفس کودکان تا سن پنج سالگی به‌طور کامل شکل می‌گیرد. محققان آمریکایی می‌گویند کودکان زمانی که پنج ساله می‌شوند ، از احساس اعتماد به نفسی برخوردار هستند که به لحاظ تکامل با بزرگسالان قابل مقایسه است. تاکنون گمان می‌رفت که کودکان تا پیش از رسیدن به سنی که به دبستان بروند ، کم سن و سال هستند و نمی‌توانند احساس منفی یا مثبت نسبت به خود داشته باشند.

 

رابطهٔ والدین سخت‌گیر و اعتماد به نفس اشخاص

براساس اعلام روانشناسان ، روش‌های سخت‌گیرانه والدین منجر به کاهش اعتماد به نفس در فرزندانشان می‌شود چرا که این امر باعث عدم قدرت تصمیم‌گیری فرد و در شرایط گوناگون او را به چالش می‌کشد. اعتماد به نفس عامل اکتسابی است که از بدو تولد پایه‌های آن در ذهن هر یک از انسانها گذاشته و با مرور زمان این امر گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

متأسفانه در بسیاری از خانواده‌های سنتی چون مهمترین مسئله برای والدین حرف‌شنوی و تسلیم بله بودن فرزندان می‌باشد ، اغلب با ایجاد محدودیتهای غیرضروری و مشکل آفرین ، مانع رشد اعتماد به نفس در کودکانشان شده که همین امر در بزرگسالی باعث عدم خودباوری و اتکای به نفس در ایشان می‌شود.

 

مربع اعتماد به نفس

در حقیقت اعتماد به نفس تقابلی است از این چهار پدیده:

  • باور
  • رفتار
  • احساس
  • عشق

اگرچه نقطه شروع اعتماد به نفس باورهای مثبت و پیش برنده است ، هر یک از این سه ، چون اضلاع یک مثلث بر دو ضلع دیگر اثر می‌گذارد. در واقع هر باور و طرز تفکر مثبت ، رفتار مثبتی به دنبال می‌آورد و بروز این رفتار ، احساس مثبت خاصی در شخص ایجاد می‌کند. این احساس مثبت آن باور اولیه را تقویت میکند و باورهای استوار ، رفتارهای استوارتر و گسترده‌تری به دنبال دارند؛ که به نوبهٔ خود سبب به وجود آمدن احساسی خوب و عالی‌اند.

 

تکنیک‌های ساده برای افزایش اعتماد به نفس

  • با اعتماد رفتار کنید : سرتان را بالا نگه دارید ، قوز نکنید و صاف بنشینید ، کمی شانه‌هایتان را عقب ببرید تا کمرتان صاف باشد و مستقیم به مخاطبتان نگاه کنید. لباس مناسب بپوشید: زمانی که ظاهر مناسبی دارید احساس بهتری نیز خواهید داشت. اگر لباس و وسایلی انتخاب کنید که مناسب شما باشند ، مطابق با شغل و سبک زندگی‌تان باشند و باعث شوند احساس خوبی داشته باشد ، ناخودآگاه اعتماد به‌نفس‌تان افزایش می‌یابد.
  • با قاطعیت صحبت کنید: سخنرانان بزرگ با اطمینان و قاطعیت و با لحنی ثابت و ریتمیک حرف می‌زنند.
  • مثبت‌اندیش باشید: انرژی مثبت منجر به شکل‌گیری نتایج مثبت می‌شود ، پس نیمهٔ پر لیوان را ببینید و ذهن‌تان را بر فعل توانستن متمرکز کنید.
  • فعالیت کنید: بی‌تحرکی و انجام ندادن هیچ کاری ، ترس و شک را افزایش می‌دهد و در مقابل فعالیت اعتماد و شجاعت را بیش‌تر می‌کند.
  • آماده باشید: آمادگی مانع عملکرد ضعیف می‌شود؛ آمادگی بیش‌تر باعث می‌شود نسبت به قابلیت‌ها و توانایی‌های خود اعتماد و اطمینان بیش‌تری داشته باشید. خودتان را دوست داشته باشيد و تصويري كه از خود داريد را بهبود دهيد. اگر قصد داريد در جمعي حاضر شويد يا فعاليت جديدي را انجام دهيد اما از انجام آن هراس داريد ، ميتوانيد از تكنيك هاي ان ال پي نيز استفاده كنيد. تصويري كه از خود داريد را ويرايش كنيد بدين صورت كه به يك رفتار در گذشته فكر كنيد كه بخوبي در آن مهارت داشتيد. سپس اين تصوير و حس خوب را به اكنون بياوريد و جايگزين تصوير فعلي كنيد. خواهيد ديد ترس و اضطراب شما كاهش يافته و عملكرد بهتري خواهيد داشت برچسب نزدن. برای مثال از کلماتی نظیر خِپِل ، خرس‏ گنده و… استفاده نکنیم و به جای این کلمات از “من به تو افتخار میکنم” ، “تو میتوانی” و… استفاده کنیم
  • ارتباط با افراد دارای اعتماد به نفس بالا: زمانی که به اشخاص خودپندار و با اعتماد به نفس بالا ارتباط برقرار کنید ، از او الگو گرفته و خود اعتماد به نفس بالایی خواهید داشت
  • ورزش کنید: ورزش کردن و داشتن تناسب اندام سبب اعتماد به نفس بالایی خواهد شد
  • چند هدف را برای خود تعیین و مراحل دستیابی به آنها را نیز مشخص کنید. یادتان باشد که این اهداف نباید حتماً اهدافی بزرگ باشند. همیشه این ضرب‌المثل را در ذهن خود داشته باشید که:«سنگ بزرگ ، نشانه نزدن است ». این اهداف می‌توانند چیزهایی کوچک مانند پخت کیک و یا برنامه‌ریزی برای گذارندن یک شب با دوستان‌ باشند. فقط کافیست تعدادی از آنها را انجام دهید تا بتوانید موارد انجام داده شده را در لیست برنامه‌های خود تیک بزنید. تیک زدن این لیست باعث افزایش اعتماد به نفس شما با توجه به توانایی‌های‌تان شده و به شما در انجام کارهای‌تان کمک می‌کند.

 

شناخت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس میزان زیادی مترادف با عزت نفس است. با این تفاوت که در اعتماد به نفس فرد راجع به یک توانایی خاص فکر می کند اما در عزت نفس تعداد شکست ها و پیروزی های کلی خود را در نظر می گیرد. اعتماد به نفس یک خودباوریست که در آن فرد توانایی خود را نسبت به دیگران بهتر ارزیابی می کند. افرادی که اعتماد به نفس بیشتری در خود احساس می کنند ، در زمان تصمیم گیری ، کمتر از دیگران راجع به شکست خوردن نگران هستند. این افراد اگر فکر می کنند لازم است با جایی تماس بگیرند؛ به دلایل خود اعتماد می کنند و به کاری که مناسب می دانند ، عمل می کنند.

 

چگونه اعتماد به نفس خود را اندازه بگیریم؟

 

اعتماد به نفس همانطور که گفته شد ، بسته به موقعیت و مهارت مورد نظر متفاوت خواهد بود. برای اینکه با اعتماد به نفس خود و نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوید ، به نکات زیر توجه کنید:

+ چقدر برای خودتان اهمیت قائل هستید؟

+ چقدر به خودتان می پردازید؟

+ تا چه میزان مهارت های خود را می شناسید؟

+ در چه مکان هایی اعتماد به نفس بالاتری دارید؟

+ در کنار چه افرادی اعتماد به نفس بیشتری دارید ؟

+ در چه مکان هایی بیشتر نیاز به اعتماد به نفس را در خود حس می کنید؟

 

۹۵ روش افزایش اعتماد به نفس

۱ – اولین گام در موفقیت «خودشناسی» است

ابتدا سعی كنید شناخت درستی از خود و ویژگی های اخلاقی و شخصیتی خود كسب كنید و با توجه به این كه هیچ كس كامل نیست ، اگر ایرادی یا مشكلی دارید كه خود به تنهایی قادر به یافتن راه حل مناسبی برای مقابله با آن نیستید و شخص قابل صلاحیتی برای مشورت ندارید ، از مشاوران و متخصصین كمك بخواهید.

۲ – تاریك ترین زمان شب ، نزدیك ترین زمان به سپیده صبح است. این جمله را به خاطر بسپارید و با كوچكترین ناملایمات از تلاش خود دست بر ندارید و به سادگی خود را بازنده تلقی نكنید.

۳ – بدون توجه به نتیجه كار ، تمامی نیروی خود را به كار گیرید تا مسئولیتی كه به عهده شماست ، به بهترین نحو انجام پذیرد. در واقع اولین هدف در انجام وظایفتان باید ، داشتن وجدان كاری ، دقت و تلاش باشد. با انتخاب این الگو ، حتی اگر به موفقیت هم نائل نشوید ، وجدانی آسوده خواهید داشت و لطمه ای به اعتماد به نفس شما وارد نخواهد شد.

۴ – همیشه هدف مند باشید. اگر خواسته هایتان خیلی دور از دسترس به نظر می آید ، برای تحقق آنها برنامه ای چند مرحله ای طراحی كنید. یعنی برای خود اهداف كوتاه مدت انتخاب كنید و مطمئن باشید حتی اگر یك گام كوچك ، اما درست بردارید ، این گام در دستیابی به اهداف نهایی شما بسیار مؤثر خواهد بود و در واقع ، فاصله شما را به هدف دلخواهتان كوتاه تر خواهد كرد.

۵ – در لحظات سختی كه احساس تنهایی و ناامیدی می كنید ، به خاطر بیاورید یگانه قادر متعال در كنار شماست. به خدا توكل كنید ، محكم و راسخ گام بردارید و پس از موفقیت شكر گزار باشید.

۶ – هیچ گاه اجازه ندهید افراد منفی باف با عقاید ناسالم خود ، ذهن شما را مسموم كنند. اگر از درستی كاری كه قصد انجام آن را دارید ، اطمینان حاصل نموده اید ، بدون فوت وقت آن را به انجام برسانید و نگذارید كسی به اراده شما خللی وارد كند.

۷ – از شوخی های توهین آمیز كه باعث خدشه دار ساختن شخصیت خودتان یا دیگران می شود ، خودداری كنید.

۸ – توانایی های خود را دست كم نگیرید. استعدادهای خود را باور داشته باشید و مطمئن باشید انسان در فرهنگ مذهبی ما بی جهت «اشرف مخلوقات» نامیده نشده و می تواند با اراده و پشتكار ، به موفقیت های نامحدودی دست یابد.

۹ – در لحظات سختی و پریشانی ، دقایقی را با خود خلوت كنید . سعی كنید عوامل مولد نگرانی تان را پیدا كرده و درصدد رفع آن عوامل برآیید. اجازه ندهید افكار منفی به ذهنتان هجوم بیاورد. خود را دلداری بدهید و تصمیم بگیرید تلاش های خود را از سر بگیرید.

۱۰ – نسبت به كودكان خود بیش از حد سخت گیر نباشید و با خشونت با آنان رفتار نكنید. سعی كنید بین خودتان و آنان رابطه دوستانه ای برقرار سازید و در صورتی كه خطایی انجام می دهند ، با تذكرات به جا و دوستانه آنان را متنبه كنید.

۱۱ – قبل از انجام هر كاری به عواقب حاصله آن خوب فكر كنید. در صورت نیاز به راهنمایی با افراد مثبت اندیش ، واقع گرا و آگاه مشورت كنید و از انجام كارهای غیرمنطقی و غیراصولی كه می تواند به شكست یا سرزنش دیگران منتهی شود ، بپرهیزید.

۱۲ – اگر خواستار دیگران هستید ، اول خودتان به خودتان احترام بگذارید.

۱۳ – سعی نكنید با توسل جستن به كارهای ضد ارزشی و غیرانسانی ، موفقیتی كسب كنید. به خود گوشزد كنید موفقیتی كه در گرو لطمه زدن به سجایای انسانی باشد ، فاقد ارزش و ناپایدار است.

۱۴ – محیط كاری شما به مثابه یك دهكده كوچك است. قطعاً هر حرف یا اظهارنظری كه در مورد همكارانتان انجام دهید ، دیر یا زود به گوش آنان خواهد رسید. پس مراقب رفتار و سخنان خود باشید. شاید یك حرف نسنجیده و نادرست ، رابطه شما را برای همیشه با دوستی خوب و همكاری شایسته و دلسوز قطع نماید و شما هرگز قادر به جبران این خسارات معنوی نباشید.

۱۵ – با افراد حسود و بدبین مشورت نكنید.

 

۱۶ – اگر عادت یا ویژگی در شما وجود دارد كه باعث آزارتان می شود ، با برنامه ریزی درست و اصولی آن را از خود دور كنید. مثلاً اگر اندام ناموزونی دارید ، با انجام ورزش و رژیم های درست غذایی اندام خود را متناسب كنید.

۱۷ – اگر می خواهید از پیشرفت خود اطلاع حاصل كنید ، خود را نسبت به گذشته خودتان مقایسه كنید نه با دیگران.

حتما مطالعه کنید 100 نام پسر پرطرفدار و محبوب در سال 98 (نام های اصیل ایرانی + معنی)

۱۸ – «همیشه نیمه پر لیوان را ببینید نه نیمه خالی آن را». بسیاری از ما حداقل یك بار هم كه شده این جمله زیبا را شنیده ایم. سعی كنیم از این جمله ، به عنوان یك تكنیك مثبت اندیشی استفاده كنیم.

۱۹ – همه روزه ما با انبوهی از ایده های مختلف كه متعلق به افراد پیرامون ماست ، روبه رو هستیم. به باورهای خود ایمان داشته باشید و هرگز اجازه ندهید ایده های یأس آور دیگران ، شما را از رسیدن به اهدافتان باز دارد و یا ریتم حركت شما را كند كند.

۲۰ – اگر مشكلات حرفه ای خود را نمی توانید به تنهایی حل كنید ، از افراد زبده و با تجربه كمك و مشورت بخواهید و دانش حرفه ای خود را گسترش دهید و از سؤال كردن هراسی نداشته باشید.

۲۱ – هر جایی از مسیر زندگیتان كه هستید ، اگر متوجه شده اید جهت یابی درستی انجام نداده اید و نیاز به تغییر مسیر دارید ، پس از حصول اطمینان از صحت مسیر جدید ، بدون تأسف و درنگ از خود انعطاف نشان دهید و راه و روشی را برگزینید كه سبب بهتر شدن نتیجه غایی شما و میانبری برای رسیدن به هدفتان باشد.

۲۲ – اگر می خواهید حركت نوینی را در زندگی آغاز كنید ، پس از تحقیق و جمع آوری اطلاعات موثق ، اولین گام را پرتوان بردارید و تردید را از خود دور كنید.

۲۳ – فرزندان خود را از كودكی به مستقل بودن تشویق كنید و با دادن مسئولیت های متناسب با سن آنان ، روحیه استقلال و خودباوری آنها را شكوفا سازید.

۲۴ – در هر كاری تعادل را حفظ كنید و از افراط و تفریط بپرهیزید ، چون هر كدام می توانند به اندازه دیگری عاملی جهت شكست شما به حساب آیند.

۲۵ – همیشه خوش ژست و پرانرژی باشید. حتی در لحظات بحرانی بر خود مسلط باشید و قیافه انسان های شكست خورده را به خود نگیرید.

۲۶ – اندیشه های امروز شما ، فردای شما را خواهد ساخت ، پس همیشه مثبت اندیش باشید و ضمن انجام فعالیت های لازم خود را برنده تلقی كنید.

۲۷ – گاهی تنبلی در انجام وظایف روزمره باعث می شود در برنامه های زندگی مان خلل ایجاد شود و عقب بمانیم. برای جلوگیری از این معضل ، برنامه روزانه ای برای خود تهیه كنید و بر حسب اولویت ، موارد را در آن درج نمایید و سعی كنید در طی روز آنها را به انجام برسانید.

۲۸ – هر شكستی را پلی به سوی موفقیت قلمداد كنید. از اشتباهات خود درس بگیرید و به جای سرزنش كردن خود یا دیگران ، دنبال راه حل مناسبی جهت تغییر شرایط باشید و توجه داشته باشید از تكرار مجدد آن اشتباهات ، خودداری كنید.

۲۹ – «همه چیز را همگان دانند» ، اگر این جمله زیبای سقراط را به خاطر داشته باشید ، توقع بیش از حد از خودتان یا دیگران نخواهید داشت.

۳۰ – بر همگان مسلم است تواضع ، صفت بسیار نیك و پسندیده ای است. اما تواضع را با خوار و حقیر شمردن خود اشتباه نگیرید و خود را بی ارزش جلوه ندهید.

 

۳۱ – در به انجام رساندن كارهای مهم و كارهایی كه جبران آن مشكل است ، از تمركز و دقت حواس بیشتری كمك بگیرید. با توجه به این ضرب المثل «پارچه را دوبار اندازه بگیرید و یك بار ببرید» در به انجام رساندن كارهایی كه امكان تكرار یا جبران ندارند ، بیش از مابقی كارها دقت داشته باشید.

۳۲ – به دیگران و خودتان شانس جبران اشتباهات را بدهید. شاید یك شروع جدید ، زندگی جدیدی برایتان به ارمغان بیاورد.

۳۳ – كودكان خود را نزد دوستانشان و در جمع اقوام تنبیه نكنید و با شرح دادن اشتباهات آنان در جمع ، خجالت زده و شرمنده نكنید.

۳۴ – اگر هر چه سعی می كنید ولی به مقصدتان نمی رسید؟ قدری تأمل كنید و از زاویه جدیدی به خواسته هایتان بنگرید ، شاید درهای جدیدی به سوی شما گشوده شود.

۳۵ – برای كم كردن ضریب خطاهای خود در محیط كار ، استانداردهای كاریتان را رعایت كنید.

۳۶ – لیستی از مواردی كه در زندگی تان وجود دارد و برایتان آزاردهنده است را تهیه كنید و با بررسی علل به وجود آمدن آنها به مقابله با آنان بپردازید.

۳۷ – در برابر افراد پیر و مسن بیشتر احساس مسئولیت كنید ، یادتان باشد آنان حساس و شكننده هستند و نباید با خشونت و بدخلقی از رفتارهایی كه شاید در سن و سال آنها طبیعی است ، ایراد بگیرید و اعتماد به نفس آنها را از بین ببرید.

۳۸ – وقتی كه مسئولیتی را به عهده كودكان خود می گذارید ، از دور آنها را كنترل كنید و طوری كمك شان كنید كه خود را ناتوان احساس نكنند.

۳۹ – وقتی در جمع دوستان قرار دارید ، سعی كنید به همه توجه نشان دهید و فقط یك یا چند نفر را مخاطب قرار ندهید.

۴۰ – وقتی در یك مجموعه كار می كنید ، تنها مهم نیست كه خودتان خوب و بی نقص باشید. در نظر داشته باشید حتی اگر یك نفر هم در جمع درست كار نكند ، باز نتیجه كاملاً مطلوب حاصل نمی شود. پس برای حصول به نتیجه دلخواه ، در حركت های گروهی به افراد ضعیف بیشتر توجه كنید و با همسو كردن آنان با گروه ، موفقیت جمع را تضمین كنید.

۴۱ – اگر در معاشرین شما كسی وجود دارد كه با روحیه شما سازگار نیست و یا با هم تفاهم ندارید ، با كم كردن تدریجی ارتباط خود با آن شخص ، او را از دایره رفت و آمدهای خود حذف كنید.

۴۲ – به ظاهر و سلیقه شخصی دیگران بی احترامی نكنید.

۴۳ – به دیگران كمك كنید تا ویژگی های شایسته خود را آشكار كنند.

۴۴ – اگر اطرافیان شما همه سعی خود را انجام داده اند ، اما نتوانسته اند از عهده مسئولیتی كه شما به آنها داده اید بربیایند ، نگذارید تلاششان را بیهوده تلقی كنند و با تشكر از تلاش آنان روحیه شان را تقویت كنید.

۴۵ – در گردهم آیی های دوستانه اگر كسی در مورد موضوعی اظهار نظر كرد یا بر خلاف سلیقه شما سخنی به میان آورد ، با انتقادهای تند و گزنده او را خجالت زده نكنید ، از یاد نبرید انتقاد سازنده با توهین متفاوت است.

 

۴۶ – انتخاب های خود را بر مبنای واقعیت و نیازتان انجام دهید ، نه از روی اشتیاق های تند وگذرا.

۴۷ – تصور نكنید همیشه نرمش و مهربانی مشكل گشا است. بر عكس گاهی در برخوردهای اجتماعی لازم است با جدیت و قاطعیت روی خواسته خود پافشاری كنید تا به شما اجحاف نشود.

۴۸ – یاد بگیرید در مواقع ضروری بدون خجالت «نه» بگویید.

۴۹ – وقتی عصبانی هستید ، در مورد هیچ كس و هیچ چیز تصمیم نگیرید.

۵۰ – اگر برای حل معضلی كه پیش رو دارید ، همه تلاش خود را انجام دادید و كار دیگری از دستتان برنیامد ، تا حصول نتیجه صبور باشید و برای بهتر كردن شرایط با اقدامات زائد و غیرضروری ، آرامش موجود را به هم نزنید.

۵۱ – مدافع حق خود و خانواده تان باشید. به واسطه خجالت یا ترس یا عدم آگاهی ، از چیزی كه حق شماست ، به سادگی نگذرید. اگر با اشخاص حقوقی دچار مشكل هستید كه راه حلی به ذهنتان نمی رسد ، از وكلای خبره و زبده كمك بگیرید تا در انجام كارها به صورت اصولی و قانونی به شما كمك كنند.

۵۲ – دوستان واقعی شما سرمایه های پرارزشی هستند ، آنها را حفظ كنید و به دلیل كدورت های بی اهمیت و بی ارزش ارتباط خود را با آنها قطع نكنید.

۵۳ – گستاخی را از قاطعیت تمیز دهید.

۵۴ – برای دوستانی كه بیش از دیگران به شما كمك می كنند ، تا معایب و كاستی های خود را جبران كنید ارزش ویژه ای قائل باشید.

۵۵ – رهرو آن نیست كه گه تند و گهی خسته رود رهرو آن است كه آهسته و پیوسته رود (سعدی)

۵۶ – گاهی تحمل فشار روحی حاصله از كارهای نیمه تمام و معوقه از سختی انجامشان دشوارتر است. برای رهایی از عذاب وجدان ، از همین لحظه تصمیم بگیرید ، برنامه ریزی كنید و با اتمام رساندن این گونه كارها به خود آرامش هدیه كنید.

۵۷ – اگر بخشی از كارهای شما باید توسط شخصی یا دوستی انجام شود كه فقط او شخصاً قادر به انجامش است ، اما بی خیال یا پرمشغله است ، درخواست خود را در موارد مناسب با آرامش و متانت مكرراً به او یادآوری كنید و این یادآوری را آن قدر تكرار كنید تا به نتیجه ای كه می خواهید برسید.

۵۸ – از هر كس فراخور سن و دانش اش توقع داشته باشید.

۵۹ – اگر در معاشرت های خود مرتباً شكست می خورید و دنبال روش كم خرج و قابل اجرا هستید ، صداقت و روراستی ، مهربانی و بخشش را سرلوحه خود قرار دهید.

۶۰ – به قابلیت های خود ایمان داشته باشید و به خاطر بسپارید حتی یك «به دانه» با آن كه كوچك است ، خواص درمانی قابل توجهی دارد.

 

۶۱ – ناپلئونی بازی کنید

برای دستیابی به موفقیت لازم است قدرت تغییر داشته باشید و از حاشیه امن خود خارج شوید. اگر برای انجام کاری اقدام می کنید ، تمام نیروی خود را برای پیشروی در نظر بگیرد. لازم نیست مانند ناپلئون بناپارت تمام کشتی های خود را آتش بزنید و تماما ریسک کنید؛ این یک اصطلاح است. اما لازم است از محافظه کاری دست بکشید و بپذیرید که برای موفق شدن ، باید در معرض شکست قرار بگیرید.

۶۲ – به خودتان باور داشته باشید

ممکن است یک ایده در نظر یک فرد تجسم گردد که تا بحال کسی به آن توجه نکرده باشد. اما به این دلیل که او از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است ، این ایده یا فرضیه را بدون بررسی دقیق و لازم از نظر دور می کند. فراموش نکنیم ایده هایی مثل همین اینترنت و تماس تلفنی ، زمانی احمقانه ترین ایده های بیان شده از سمت افراد تلقی می شدند.

۶۳ – نقش تجربه را در نظر بگیرید

افرادی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند ، نمی توانند به خود و موفقیت خود باور داشته باشند. کمتر به عمل می پردازند و در محدود دفعاتی که دست به عمل می زنند هم با شکست روبرو می شوند. نکته ای که این افراد در شکست های خود در نظر نمی گیرند نقش مهم و اساسی تجربه است. افراد موفق ، در شکست خوردن های خود نکات ریز و مهمی را می آموزند که به موفقیت نهایی آنها منجر می گردد.

۶۴ – از قوائد اجتماعی به نفع خود استفاده کنید

اجتماع تا میزان زیادی می تواند به شما اعتماد به نفس بدهد. توجه داشته باشید که معیارها و قوائد اجتماعی بی دلیل به وجود نیامده اند و تمدن بی دلیل برای افراد شرایط و قوانین وضع نمی کند. اگر برای صحبت در یک کنفرانس یا مصاحبه کاری حضور پیدا می کنید؛ به نوع پوشش اجتماعی مورد انتظار توجه کنید. عدم توجه به این پوشش ، می تواند عامل مقابله ای اجتماع برای قبول شما باشد و در کاهش اعتماد به نفس محیطی شما تاثیر بگذارد. به بیان دیگر متناسب لباس بپوشید.

حتما مطالعه کنید 100 نام پسر پرطرفدار و محبوب در سال 98 (نام های اصیل ایرانی + معنی)

۶۵ – پیروزی هرچند کوچک ، مهم است

فراموش نکنیم که اعتماد به نفس تاثیرات مستقیمی از ناخودآگاه دریافت می کند. بنابراین پیروزی های کوچک و اتفاقات کوچک؛ در مقولۀ انتزاعی اعتماد به نفس می توانند شدیدا مورد اهمیت قرار بگیرند. همچنین توجه به پیروزی های کوچک در شما نوعی حس رقابت طلبی را رشد می دهد؛ این مهم همچنین موجب می شود تا در مواقع مورد نیاز از هشیاری بیشتری نیز برخوردار باشید.

۶۶ – برای خود یک الگو بیابید

برای خود یک راهنما و الگو مهم قرار بدهید و بر اساس آن به برنامه ریزی بپردازید و نوع تفکر خود را با تصمیمات گرفته شده توسط الگو مقایسه کنید. با این روش شما می توانید یک الگوی فکری مناسب برای خود بسازید. الگوی فکری متناسب می تواند اعتماد به نفس شما را تا حد مطلوبی افزایش دهد.

۶۷ – ورزش کنید

ورزش جدا از اینکه می تواند اندام متناسبی به شما داده و شما را تا حد زیادی از دیگران متمایز کند؛ به دلیل منظم کردن ریتم قلب و تنفس ، هوشیاری و سرعت عکس العمل شما را نیز افزایش بدهد. سرعت عکس العمل در روابط انسانی ، موجب پیروز های بیشتر و در نتیجه اعتماد به نفس بالاتر خواهد شد.

۶۸ – برای صحبت کردن خود ، لحن مناسبی بیابید

فراموش نکنید در هر موقعیت لازم است از نوع مناسبی از لحن و گفتار بهره ببرید. ما از یک نوع گفتار برای یک پیرمرد و یک کودک استفاده نمی کنیم. برای این منظور ابتدا به تمرین گوش کردن و سپس مزه مزه کردن گفتار بپردازید. در این تمرینات آنچه را می آموزید به عمل درآورده و آنچه مناسب است را استفاده کنید. در این بین نکات مهمی مثل قاطعانه به جای تهاجمی؛ محکم اما مودب را فراموش نکنید.

۶۹- چرخه را ثابت نگه دارید

معمولا افراد به صورت احساسی چنین مقاله هایی را خوانده و در نهایت بعد از چند هفته به زندگی قبلی خود بر می گردند. توصیه می شود برای رسیدن به اعتماد به نفس ابتدا برنامه ریزی منظمی را شکل داده و سپس به دقت آن را عملی کنید. برای شروع و برنامه ای عملیاتی و واقعی بهتر است با فردی متخصص در ارتباط باشید. در جلسات مشاوره روانشناسی با شناسایی علل اصلی پایین بودن اعتماد به نفس و ارائه تمریناتی سعی در بالا بردن اعتماد به نفس مراجع می شود.

۷۰ – همیشه برای گفتن یک ماجرای خوب آماده باشید

حتی اگر زندگی آرامی دارید و هیچ ماجراجویی و داستانی در آن رخ نمی دهد ، همیشه باید بتوانید که پاسخ به سوال “چه خبر” را به بهترین حالت ارائه دهید. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند ، در گفتگوها و مکالمه ها ماهر هستند ، اما برخی افراد به تمرین بیشتری نیاز دارند. آیا برای یک تعطیلات برنامه ریزی کرده اید؟ دکور قسمتی از خانه ی خود را تغییر داده اید؟ فرزندان خود را در رویدادهای ورزشی شرکت داده اید؟ روی یک پروژه ی بزرگ سرمایه گذاری کرده اید که به توجه شما نیاز دارد؟ زمانی که دیگران مکالمه ای را آغاز می کنند ، باید ماجرای جالبی را برای آنها تعریف کنید و حرفی برای گفتن داشته باشید.

۷۱ – کنجکاوی خود را ابراز کنید

این روش نیز به منظور مکالمه های جذاب تر ارائه می شود ، تلاش کنید که میزان علاقه ی خود به موضوع و گفتگو را به سایر افراد نشان دهید. در ادامه ، با نمونه ای از سوالاتی آشنا می شوید که باعث می شود مردم درباره ی خودشان حرف بزنند: بیشتر راجع به چه چیزی هیجان زده هستید؟ در حال حاضر با چه چیزی دست و پنجه نرم می کنید؟ مرحله ی بعد چه خواهد شد؟ علاوه بر این ، خودتان نیز باید برای پاسخ دادن به این سوال ها آماده باشید ، این آمادگی باعث می شود که داستان خوبی را تعریف کنید.

۷۲ – برای داشتن یک حالت بدن خوب تمرین کنید

قوز نکنید ، این کار در زمانی که در حال گفتگو با دیگران هستید نشان از عدم باور به خودتان دارد. با یک ماژیک قرمز ، علامت فلش به سمت بالا را روی یک برچسب بکشید و آن را روی نمایشگر کامپیوتر خود بچسبانید. با این کار به خودتان یادآوری می کنید که درست بنشینید و شانه هایتان را عقب ببرید. حالت درست ستون فقرات و بالا نگه داشتن چانه ، باعث می شود که حالت درست صورت را به نمایش بگذارید.

۷۳ – نگران نباشید که مردم درباره ی شما چه فکری می کنند

افرادی که با مشکل کمبود اعتماد به نفس مواجه هستند نمی توانند در لحظه حاضر باشند ، آنها اغلب از خودشان می پرسند “آیا با اعتماد به نفس به نظر می رسم؟ آیا آنها فکر می کنند که من باهوش هستم؟ آیا آنها فکر می کنند که آدم موفقی هستم؟ آیا فکر می کنند حرفی که زدم احمقانه است؟” در حقیقت شما هرگز متوجه نمی شوید که دیگران درباره ی شما چه فکری کرده اند.

بنابراین ، به جای اینکه نگران باشید ، روی موضوعی که می خواهید درباره ی آن حرف بزنید متمرکز شوید ، مثل پرسیدن سوال های خوب ، درگیر نشدن در مکالمه های وقت کش بی فایده و نگاه کردن در چشم افرادی که با آنها صحبت می کنید.

۷۴ – حرف های منفی که به خودتان می زنید را حذف کنید

به حرف هایی که در ذهن به خودتان می گویید توجه کنید. هر زمان که به این فکر می کنید که “نمی توانم این کار را انجام دهد” ، باید آن را با چیز مثبتی مثل “بهترین تلاشم را به کار می گیرم” جایگزین کنید. برای این کار باید از خودتان خارج شده و از بیرون به خودتان نگاه کنید. اگر کسی کنار شما بنشیند و بگوید که “من خیلی چاق ، احمق ، زشت ، کند و غیره هستم” ، چه احساسی در شما شکل می گیرد؟ کاملا ظالمانه است.

خودتان را با حرف های خوب تغذیه کنید. آیا در صحبت با دیگران ، چنین کلماتی را به کار می گیرید؟ خیر ، پس به همان شکلی که با دیگران حرف می زنید ، با خودتان صحبت کنید.

۷۵ – همیشه لبخند بزنید

 

لبخند زدن نشان از اعتماد به نفس دارد ، حال فرقی نمی کند که دقیقا به چه چیزی فکر می کنید. علاوه بر این ، بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که لبخند زدن ، به میزان دوست داشتنی بودن فرد بستگی دارد. با لبخند زدن ، دوست داشتنی تر به نظر می رسید.

۷۶ – از اشتباهات خود درس بگیرید ، اما روی آنها متمرکز نشوید

چگونگی روبرو شدن با فراز و نشیب های زندگی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی می دانند که هیچ کس کامل نیست؛ هرچقدر هم که اشتباه کرده باشید ، باز هم پایان دنیا نخواهد بود. از خودتان بپرسید که این اشتباه تا سه ماه آینده ، چه اهمیتی خواهد داشت؟ اگر در زمینه ی کار اشتباه کرده اید ، آن را بپذیرید و مراقب باشید که دفعات بعد نیز آن را تکرار نکنید.

۷۷ – صحبت کردن در جمع و برای عموم مردم را تمرین کنید

اگر این مورد یکی از نقاط قوت شما به شمار نمی رود ، پس به دنبال فرصت هایی باشید تا این مهارت مهم را در خودتان تقویت کنید. قبل از سخنرانی عمومی خود ، برای دوستان و خانواده ی خود حرف بزنید و تمرین کنید. کمی سخت به نظر می رسد ، اما به شما کمک می کند تا تسلط بیشتری پیدا کنید.

۷۸ – در کلاس های بداهه گویی شرکت کنید

این روش کمی دلهره آور است ، اما حقیقتا موثر خواهد بود. بسیاری از مدیرعامل های شرکت های بزرگ اعلام کرده اند که این کلاس ها در ایجاد موفقیت آینده ی آنها نقش بسزایی داشته است. در این کلاس ها به طور معمول ، یک موقعیت مکانی و شرایط را در اختیار شما قرار می دهند و شما نیز باید داستان با محتوایی را درباره ی آن ایجاد کنید و در آن با دو یا سه نفر دیگر نیز تعامل داشته باشید. اینگونه از فعالیت ها در مجموع به افراد کمک می کند تا در شرایط ناپایدار و پیش بینی نشده ، احساس راحتی داشته باشند.

۷۹ – جسم خود را قوی تر کنید

تمرین های قوی کردن بدن به زمان زیادی نیاز ندارد و می تواند میزان اعتماد به نفس شما را تا میزان چشمگیری افزایش دهد. در وهله ی اول ، شرایطی را فراهم می کند که وزن خود را کم کنید ، چرا که با حجم بیشتر ماهیچه ها ، متابولیسم نیز افزایش می یابد. علاوه بر این ، به حالت بدن کمک می کند. قوی کردن ماهیچه های میانی مثل عضلات شکم ، پشت و نواحی لگن ، به ثبات حالت ستون فقرات کمک می کند.

۸۰ – روی ظاهر خود سرمایه گذاری کنید

در صورت نیاز باید لباس های بهتری خریداری کنید ، مدل موی خوبی را برای خود در نظر بگیرید ، مشکلات دندان خود را برطرف کنید و هر کاری که لازم است را انجام دهید تا ظاهر بهتری داشته باشید؛ افرادی که ظاهر خوبی دارند ، از درون نیز احساسی بهتری خواهند داشت. در حقیقت ، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که افراد با جذابیت های ظاهری ، باور دارند که به طبقه ی اجتماعی بالاتری تعلق دارند ، و این احساس به جذابیت واقعی و موقعیت اجتماعی فعلی آنها مرتبط نیست.

۸۱ – ارزیابی منصفانه ای از خودتان داشته باشید

جانی یونایتس فوتبالیست معروف آمریکایی می گوید «بین غرور و اعتماد به نفس تفاوت وجود دارد؛ غرور زمانی است که شما در مورد خودتان دست به بزرگنمایی بزنید. در حالیکه اعتماد به نفس ، به معنای باور داشتن به توانایی خود در انجام کارهاست. به عبارت دیگر اعتماد به نفس از طریق تلاش فراوان به دست می آید و آنهایی که این ویژگی را دارند ، افرادی خودآگاهند.

به یاد داشته باشید هنگامی که اعتماد به نفس شما از توانایی تان فراتر رود ، دچار خود بزرگ بینی خواهید شد؛ بنابراین بین این دو تفاوت قائل شوید. شالوده ی اعتماد به نفس حقیقی بر پایه ی واقعیت ها بنا شده است. برای اینکه بتوانید اعتماد به نفستان را بالا ببرید ، باید ارزیابی دقیق و صادقانه ای از خود و توانایی هایتان داشته باشید. اگر هنوز نقاط ضعفی در شما وجود دارد ، برای بهبود آنها برنامه ریزی و راهی پیدا کنید تا اثرات منفی شان را به حداقل برسانید.

به خاطر داشته باشید بی توجهی نسبت به نقاط ضعف و یا نقطه ی قوت نشان دادن آنها ، هیچ کمکی به از بین بردنشان نخواهد کرد. به همین ترتیب ، داشتن درک درست از توانایی ها می تواند انتقادات یا بازخورد های منفی را کاهش و به شما اعتماد به نفس بیشتری بدهد.

۸۲ – نه بگویید

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که هر چقدر نه گفتن برایتان دشوارتر باشد ، احتمال اینکه به اضطراب ، فرسودگی شغلی و حتی افسردگی دچار شوید ، بیشتر می شود و همه ی این عوامل باعث کاهش اعتماد به نفس در شما خواهند شد. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی می دانند که “نه” گفتن ، به نفع آنهاست. این افراد چنان عزت نفسی دارند که مخالفت خود را به وضوح بیان می کنند.

وقتی زمان نه گفتن فرا می رسد ، آنها از جملاتی مانند “فکر نمی کنم بتوانم انجام دهم” یا “شک دارم” استفاده نمی کنند. این افراد با اعتماد به نفس “نه” می گویند زیرا می دانند نه گفتن به یک تعهد جدید ، احترام به تعهدات فعلی شان است و به آنها فرصت می دهد تا با خیال راحت ، وظایف قبلی شان را انجام دهند.

حتما مطالعه کنید 100 نام پسر پرطرفدار و محبوب در سال 98 (نام های اصیل ایرانی + معنی)

۸۳ – با رئیس خود ارتباط خوبی برقرار کنید

یک ارتباط پرتنش با کارفرما می تواند اعتماد به نفس افراد باهوش را نیز تخریب کند. البته با وجود انتقاد رئیستان از عملکرد شما یا تضعیف روحیه ی مشارکتتان در تیم ، حفظ اعتماد به نفس دشوار است اما باز هم تلاش کنید آن را از دست ندهید. همواره سعی کنید تا نقاطی که باعث سوتفاهم شده و ارتباط شما را با رئیستان خراب کرده بیابید و در جهت رفع آن تلاش کنید. اگر به هیچ وجه نتوانستید این ارتباط را درست کنید ، وقتش فرا رسیده است که به دنبال شغل دیگری باشید.

۸۴ – به دنبال پیروزی های کوچک باشید

افرادی که اعتماد به نفس دارند همواره خود را به چالش می کشند و در برابر دیگران روحیه ای رقابتی دارند؛ هرچند تلاش شان به موفقیت های کوچک ختم شود. گفتنی است پیروزی های کوچک می توانند سبب ایجاد گیرنده های آندروژنی جدیدی در مغز شوند که باعث به وجود آمدن روحیه ی قدردانی و افزایش انگیزه خواهد شد. این افزایش تعداد گیرنده های آندروژنی باعث اثربخشی بیشتر هورمون تستوسترون می شود .

در نتیجه اعتماد به نفس و اشتیاقتان برای مواجه با چالش های پیش رو بیشتر خواهد شد. بخاطر داشته باشید وقتی موفقیت های کوچکی را پشت سر هم طی کرده باشید ، این افزایش اعتماد به نفس برای مدتی طولانی با شما خواهد بود.

۸۵ – یک راهنما برای خودتان پیدا کنید

هیچ کس به اندازه ی شخص باتجربه و باهوشی که راه صحیح را نشانتان دهد و شما را تشویق کند ، نمی تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در شما شود. در واقع ، یک حامی خوب مانند آیینه عمل می کند و دیدگاهی به شما می دهد که باید برای باور به خود آن را مد نظر داشته باشید. فراموش نکنید آگاهی باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

دانستن اینکه در هر لحظه در چه جایگاهی قرار دارید ، باعث افزایش تمرکز و اثربخشی انرژی شما در انجام امور خواهد شد. به علاوه ، یک مشاور خوب می تواند بعضی نکات مربوط به فرهنگ درونی شرکت ها را با توجه به روحیه ای که دارید ، به شما آموزش دهد. دانستن قوانین نانوشته برای انجام کارها در محل کار ، یکی از روش های عالی برای افزایش اعتماد به نفس است.

۸۶ – شیک لباس بپوشید

چه بخواهید چه نخواهید ، طرز لباس پوشیدنتان تأثیر بسزایی در نگرش مردم نسبت شما دارد. رنگ ، برش و نوع لباس و حتی اکسسوری هایی که استفاده می کنید نیز بیانگر نوع ارتباطی است که می خواهید با دیگران برقرار کنید. از طرف دیگر ، نحوه ی لباس پوشیدن هر فرد نشانگر دیدگاهی است که نسبت به خودش دارد. مطالعات نشان داده اند افراد ، زمانی که رسمی لباس می پوشند در مقایسه با زمانی که لباس های معمولی خود را به تن می کنند ، لحن و طرز حرف زدنشان فرق می کند.

برای افزایش اعتماد به نفس ، شیک لباس بپوشید. خوش پوش بودن یکی از راه های ساده برای افزایش اعتماد به نفس است. لباسی را انتخاب کنید که نشان دهنده ی شخصیت شماست ، حتی اگر مجبور باشید زمان بیشتری را برای انتخاب لباس در مراکز خرید صرف کنید یا صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید.

۸۷ – قاطعانه صحبت کنید ، نه تهاجمی

داشتن روحیه ی پرخاشگری نشان دهنده ی اعتماد به نفس نیست؛ بلکه زورگویی شما را نشان می دهد. هنگامی که خودتان را باور نداشته باشید ، به راحتی و بدون اینکه بخواهید ، قلدری و دیگران را تهدید می کنید. سعی کنید در اظهار نظر های خود ، بدون اینکه تهاجمی عمل کنید و شخصیت دیگران را زیر سوال ببرید قاطعانه سخن گفتن را تمرین کنید.

بخاطر داشته باشید هیچگاه نمی توانید بدون اینکه روی خودتان کنترل داشته باشید ، اعتماد به نفستان را افزایش دهید. همواره با صدا و لحن مناسب حرف بزنید و نسبت به طرز ایستادن خود حساس باشید. حالت بازوها ، دست ها و استفاده ی بجا از آنها در هنگام حرف زدن ، می تواند اعتماد به نفس را در ظاهر شما نمایان کند. با همه این تفاسیر ، اعتماد به نفس صفتی است که خود شما آن را یا تقویت می کنید ، یا از بین می برید.

به یاد داشته باشید اعتماد به نفس ریشه در واقعیات دارد. این ویژگی مانند دانشی است که به مرور زمان بیشتر می شود. مطمئن باشید اگر با قدرت اعتماد به نفس ، رو به جلو حرکت کنید ، از عهده ی هر کاری برخواهید آمد.

۸۸ – در حالتی مطمئن بنشینید یا بایستید

روان‌شناس دانشگاه هاروارد ، «اِمی کادی و سایرین» ، بر روی تاثیرات حالت‌های مطمئن بدن بر هورمون‌های ما تحقیق کرده‌اند. به دنبال احساسات اطمینان و اعتماد به خود در بدن خود بگردید و آن‌ها را بیشتر تمرین کنید. پاهای خود بر روی زمین را حس کنید ، بدن خود را باز و راحت نگه دارید.

۸۹ – حضور را تمرین کنید

این تکنیک که شبیه به مفهوم ذهن آگاهی است ، مزایای زیادی برای سلامت جسمانی و روانی شما دارد. شما می‌توانید در هر زمانی و هرجایی ذهن آگاهی را تمرین کنید. می‌توانید همین الان با دنبال کردن مراحل زیر ، آن را امتحان کنید: از آگاهی خود آگاه شوید؛ یعنی خودتان و محیط اطرافتان را مشاهده کنید. با احساسات بدنی خویش شروع کنید ، پاهای خود ، شکم و سینه ، بازوها و گردن و سر خود را حس کنید.

دقت کنید که نفستان وارد و خارج می‌شود. دقت کنید که احساسات فراوانی را تجربه می‌نمایید. به آن‌چه که در دامنۀ بینایی شما قرار دارد ، دقت کنید. به آن‌چه که می‌شنوید نیز دقت کنید. شاید احساسات طعم و بو نیز وارد آگاهی شما بشوند. سپس فراتر از این احساسات بروید تا انرژی ، سکوت یا سر و صدای اطراف خود را حس کنید. حضور خود را حس کنید.

۹۰ – برای انرژی در خود ظرفیت ایجاد کنید

این یعنی چه؟ مقدار کمی استرس می‌تواند به ما کمک کند که هشیارتر باشیم و انرژی بیشتری برای عملکرد داشته باشیم. سعی کنید ترس و اضطراب عصبی خود را با هیجان جایگزین نمایید! اگر یاد بگیرید چگونه با این احساسات در بدن خود برخورد کنید ، حضور شما به جای اینکه محدود گردد ، گسترش می‌یابد.

۹۱ – تجسم اعتماد به نفس: خودتان را فردی با اعتماد به نفس بالا تصور کنید

 

از تکنیک تجسم خلاق استفاده کنید. چشمانتان را ببندید و بدن خود را کاملاً ریلکس کنید. عمیقاً بااحساس آرامش در ارتباط بمانید و در ذهنتان خود را ببینید که با دوربین حرف می‌زنید و یا فعالیتی را انجام می‌دهید که نیازمند اعتماد به نفس بیشتری است. اجازه دهید که احساساتِ حضورِ راحت بر ذهن و بدن شما غالب شود.

۹۲ – به خود اجازه دهید در فرآیند قرار گیرید ، خطر کنید و اشتباه نمایید

همیشه از بیرون با خود فکر می‌کنیم که « وای ، همه خوشحال‌ ، خوشگل ، خلاق ، موفق ، فعال و غیره هستند ، به‌جز من. من به‌اندازۀ کافی خوب نیستم تا مثل آنان باشم». مسئله‌ای که نمی‌خواهیم مد نظر داشته‌ باشیم این است که شکست بخشی از موفقیت است و به‌وسیلۀ شکست‌هاست که ما اهداف خود را دنبال می‌کنیم ، سخت تلاش می‌نماییم و با ضعف‌های خود روبرو می‌شویم تا آن‌ها را برطرف کنیم.

حتی کسانی که در برخی جنبه‌های زندگی استثنا به‌حساب می‌آیند ، احتمالاً در دیگر جنبه‌ها دچار دشواری هستند. به خود اجازه دهید که یادگیرنده باشید ، نوآموز باشید. بی‌نقص نبودن اشکالی ندارد؛ در واقع ، همین وضعیت شما باعث می‌شود که در سایر موقعیت‌ها به دیگران الهام‌بخشی کنید. هنگامی که از نقطۀ امن خویش خارج می‌شوید و چیز جدیدی را امتحان می‌کنید.

در واقع محدودیت‌های خویش را گسترش می‌دهید و هنگامی که کاری را با موفقیت به پایان می‌رسانید که خارج از نقطۀ امن شماست ، در خود اعتماد بنفس ایجاد می‌کنید.

۹۳ – اهداف خود را مشخص کنید

پیشرفت به‌سوی اهدافی که برای ما معنای شخصی دارند ، باعث می‌شود که چارچوب اعتماد بنفس سالم در ما پایه‌گذاری گردد. سلیگمن در کتاب شکوفایی پیشنهاد می‌دهد که PERMA را به کار گیریم ، یک چارچوب که از ۵ فاکتور برای سلامتی تشکیل شده که در آن حرف «A» به معنای دستاورد است. سیستم اهداف S.M.A.R.T دستورکاری پیشنهاد می‌دهد که به وسیلۀ آن می‌توان اهداف مشخص ، قابل‌ اندازه‌گیری ، دست‌یافتنی ، مرتبط و زمان‌بندی شده تعیین کرد.

این سیستم بر اساس تحقیقی است که عنوان می‌کند این اهداف منجر به موفقیت‌های بزرگ‌تر و با دوام‌تر می‌شوند (لاک ، ۱۹۶۷). هنگام فکر کردن در مورد اینکه چه اهدافی برای خود تعیین کنیم ، تفکر دربارۀ ارزش‌های مرکزی و اهداف بلند‌مدت نیز می‌تواند مفید باشد. سپس می‌توانید مراحل قابل انجامی برای رسیدن به اهداف خود تعیین کنید.

نوشتن یک اظهاریۀ شخصی می‌تواند راه بسیار خوبی برای جهت‌دهی به خود باشد. «خوشحالی چیزی نیست که خود به خود برای ما اتفاق بیفتد ، بلکه خودمان باید آن را ایجاد کنیم. خوشحالی زمانی به وجود می‌آید که بهترین عملکرد خود را داشته باشیم». (میهالی سیکزنت‌)

۹۴ – با خود به نیکی سخن بگویید

دریافت بازخورد خوب از دیگران همیشه لذت‌بخش است. اما اگر همیشه به دنبال تائید خارجی باشیم ، به تله خواهیم افتاد. «خود را تائید کنید ، کسی باشید که شما را تشویق می‌کند و در گوشتان حرف‌های انگیزه‌بخش می‌زند» بامحبت ، مهربانی و تشویق با خود سخن بگویید. هر چه باشد مهم‌ترین رابطه‌ای که در زندگی دارید ، رابطه با خودتان است – پس سعی کنید رابطۀ خوبی داشته باشید!

۹۵ – تقاضای کمک کنید و به دیگران پیشنهاد کمک دهید

بسیاری از ما از ترس اینکه طرد شویم یا بی‌کفایت به نظر آییم ، در تقاضای کمک مشکل داریم. در فرهنگ غربی ، ارزش فراوانی که اتکا به نفس دارد باعث شده ما را از رسیدن به دیگران محروم سازد ، درحالی‌که دیگران بخش مهمی از تلاش ما برای رسیدن به اهداف خویش هستند. با این وجود ، یکی از خصیصه‌های مرکزی اعتماد به نفس ، ارزشمند جلوه کردن در نظر دیگران است.

احساس تعلق به نظام اجتماعی برای سلامت شخصی ضروری است (بومیستر و لیری ، ۱۹۹۵). در بررسی های اخیر از منابع روان‌شناسی معاصر ، استفن پست ، سرپرست دانشکدۀ

  انتشار : ۲۶ شهریور ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 40

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما