محل لوگو

پرده بکارت


پردهٔ مهبل ، پردهٔ بکارت یا زه‌چین بافت نازکی است از جنس مخاطی مشابه با دیواره واژن که ورودی مهبل را به صورت ناقص می‌پوشاند. این پرده در بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان قرار دارد و در دهانه مهبل واقع شده‌ است. پیدایش این پرده بر اثر تکامل جداگانه دستگاه تناسلی داخلی (مثل مهبل) و دستگاه تناسلی خارجی (لبه‌های فرج) جنین در دوران بارداری است. این مقاله از رازمگ به پرده بکارت و همه موارد مرتبط به آن مثل تشخیص نوع پرده خود (مانند ارتجاعی ، حلقوی و غیره) ، تشخیص سالم بودن آن توسط شخص ، پزشک و یا پزشکی قانونی اختصاص دارد.

مهبل جنین در مراحل اولیه رشد به شکل یک بند توپر در داخل بدن است و راهی به بیرون ندارد. این بند به مرور تو خالی شده و به شکل لوله‌مانندی در می‌آید اما کماکان در داخل بدن قرار داشته و به پوست ختم می‌شود. در این مرحله پوست موجود در مقابل مهبل به تدریج مضمحل شده و ورودی مهبل را تشکیل می‌دهد. پوستی که قبلاً در محل ورودی مهبل قرار داشته‌است جذب دیواره لوله مهبلی می‌شود اما در این روند لایه نازکی از آن در نزدیکی ورودی مهبل باقی می‌ماند و عضوی پرده‌مانند را تشکیل می‌دهد.

محل قرارگیری پرده بکارت (هایمن)

پرده بکارت يک چين غشايي نامنظم است که از اپيتليوم شاخی تشکيل شده است درست در مدخل ورودی واژن قرار دارد و در واقع هایمن به منزله درب ورودی واژن است. این پرده در عمق واژن قرار نمی‌گیرد و با استفاده از یک آینه که در دهانه واژن قرار داده شود ، با باز نگه داشتن پاها و سایر قسمت‌های اندام ‌جنسی قابل مشاهده است.

 

انواع پرده بکارت

 

  • پرده بکارت بدون منفذ
  • پرده بکارت مثلثی
  • پرده بکارت نوع حلقوی (قابل اتساع و غیرقابل اتساع)
  • پرده بکارت نوع هلالی
  • پرده بکارت نوع پل دار (دو تکه)
  • پرده بکارت نوع غربالی
  • پرده بکارت نوع زبانه دار
  • پرده بکارت نوع دندانه دار
  • عدم وجود پرده بکارت به طور طبیعی
  • پرده بکارت بسیار سخت و سفت

شایع ترین نوع پرده بکارت ، مثلثی است که در ۵۰ تا ۶۰% دختران دیده می شود.به‌طور کلی ، با بالا رفتن سن ، پرده بکارت دچار تغییرات مختلفی می‌شود.

پرده بکارت حلقوی چیست؟

پرده بکارت حلقوی به دو دسته قابل اتساع و غیرقابل اتساع تقسیم می‌شود. پرده حلقوی غیرقابل اتساع ، در اولین دخول آلت تناسلی مردانه پاره می‌شود مانند انواع دیگر پرده بکارت .

پرده بکارت ارتجاعی چیست؟

اما بافت پرده حلقوی قابل اتساع که به پرده بکارت ارتجاعی مشهور است به اندازه کافی انعطاف پذیر بوده و “به علت همین حالت ارتجاعی” هنگام ورود جسم خارجی (آلت مردانه) دچار پارگی نمی‌شود ولی با دخول آلت تناسلی سائیدگی‌هایی در اطراف پرده بکارت ایجاد می‌شود. به همین علت ممکن است برای مرد این تصور پیش آید که همسر او باکره نیست.

در مواردی که رابطه جنسی وجود داشته باشد ، لبه پرده ارتجاعی دچار سائیدگی و شل شدگی می‌شود. همچنین مخاط واژن زن ،در اثر نزدیکی جنسی مشخصاتی را نشان می‌دهد. باید توجه داشت که پارگی پرده بکارت هیچ گونه قاعده و قانونی ندارد و ممکن است در هر جهتی و به هر شکل و اندازه‌ای رخ بدهد. معمولا پارگی پرده بکارت ارتجاعی در هنگام زایمان کامل می‌شود ؛ پرده بکارت ارتجاعی درصورتیکه آسیب ببیند به طور خود به خود قابل ترمیم نیست.

انواع دیگری از پرده بکارت نیز وجود دارد که نیاز به دخالت جراحی دارند زیرا در عملکرد طبیعی بدن اخلال ایجاد می‌کند.این پرده‌های مشکل‌ساز از قرار زیر هستند:

پرده بکارت بسته

این نوع پرده به طور کامل دهانه واژن را می‌بندد و از عبور جریان خون و ترشحات دیگر جلوگیری می‌کند و می‌تواند درنتیجه وجود ناهنجاری‌ در سلول‌های مخاطی پرده بکارت ایجاد شود. این نوع پرده بکارت منجر به جمع شدن و عقب‌گرد خون در واژن و همچنین افزایش حجم شکم و درد در این ناحیه می‌شود. زنانی که چنین پرده‌ای دارند دچار بروز اختلال در دفع و ادرار می‌شوند. وقتی این علائم درکنار هم و فقدان عادت‌ ماهیانه ایجاد شوند ، پرده بکارت بسته تشخیص داده می‌شود.

بااینکه برخی از این نوع پرده‌ها با بزرگ‌تر شدن دختر و ورود او به نوجوانی کم‌کم قابلیت ارتجاعی بیشتری پیدا کرده و خودبه‌خود کمی باز می‌شوند ، برخی از آنها نیز برای باز شدن نیازمند عمل‌جراحی می‌شوند. در این روش یک قسمت کوچکی از پرده برداشته می‌شود تا دریچه‌ای ایجاد شود که عبور خون را به خارج از واژن مقدور می‌کند.اما این عمل نباید روی کودکان انجام شود زیرا استروژن کافی در بدن خود ندارند. باید ابتدا سطح استروژن در بدن از طریق آزمایش سینه که علائمی از بزرگ شدن سینه را نشان می‌دهد ، اندازه‌گیری شود.

پرده بکارت بسته با سوراخ ریز

در این نوع پرده ، به نظر می‌رسد که دریچه واژن کاملاً با پرده پوشانده شده است و این نوع پرده معمولاً با پرده بسته اشتباه گرفته می‌شود اما با آزمایش دقیق سوراخی در پرده مشاهده می‌شود که معمولاً بااستفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده است. در این وضعیت ، مقدار کمی خون قاعدگی می‌تواند از آن عبور کند اما بااینحال این دریچه آنقدر بزرگ نیست که خونریزی را تسهیل کند. این افراد معمولاً بخاطر کند بودن خروج خون از واژن پریودهای طولانی‌تری دارند. زمانی که این زنان از تامپون استفاده می‌کنند دچار درد می‌شوند و بااینکه ممکن است فرد بتواند تامپون بگذارد اما درآوردن آن معمولاً برایش دشوار خواهد بود. رابطه جنسی نیز تجربه‌ای بسیار دردناک خواهد بود زیرا این پرده‌های بکارت طی رابطه پاره می‌شوند.

این نوع پرده به مرور زمان کشیده شده و سوراخ بزرگ‌تر می‌شود. اما برای تسهیل وضعیت در مدت کوتاه نیاز به عمل جراحی است ، یک عمل کوتاه و ساده مثل عملی که برای پرده بکارت بسته انجام می‌شود.یک قسمت کوچک از بافت پرده بکارت برداشته شده تا سوراخ بزرگتر شود. این عمل عبور خون را طی قاعدگی آسان‌تر می‌کند.

پرده بکارت تیغه‌ای یا دوسوراخی

در این نوع پرده دسته بافت اضافه‌ای وجود دارد که نه تنها یک سوراخ بلکه دو سوراخ واژن ایجاد می‌کند. زنانی که چنین پرده‌ای دارند موقع استفاده از تامپون اذیت می‌شوند. خونریزی قاعدگی نیز برای عبور از این سوراخ‌های ریز با مشکل مواجه می‌شود. رابطه ‌جنسی نیز برای زنانی که چنین پرده‌هایی دارند ، دردناک بوده و با خونریزی طولانی همراه است.

برای پاره کردن این نوع پرده بهتر است عمل جراحی انجام شود زیرا پاره کردن توسط خود شخص با ناراحتی و مشکلات دیگر همراه خواهد بود. این نوع پرده بسیار نادر است و در یک نفر از هر ۲۰۰۰ نفر اتفاق می‌افتد و بیشتر تشخیصات طی دوران نوجوانی و معمولاً تصادفی انجام می‌گیرد. خوشبختانه جراحی پرده بکارت دوسوراخی سریع است و علائم آن نیز به زودی از بین می‌رود.

این عمل پرده حدود ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد و فقط کمی ناراحتی بدون درد به همراه دارد. در این جراحی ، نوار بین دو سوراخ بریده می‌شود تا سوراخ بزرگتر شود. بعد از گذشت یک روز ، فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود برگردد. بعد از عمل فرد می‌تواند به راحتی از تامپون استفاده کرده و بدون درد و خونریزی رابطه‌ جنسی داشته باشد.

 

 

پارگی پرده بکارت همیشه با خونریزی همراه است؟

خون ریزی در اولین مقاربت ضرورتا دلیلی بر پارگی پرده بکارت نیست. مفهوم اولین خون می‌تواند به دلیل سفتی ماهیچه‌های واژن ، عدم انعطاف کافی ، ورود سخت و خشن و یا سایش واژنی باشد که به خونریزی پرده ربطی ندارد. بنابراین فقدان خونریزی در مقاربت اولیه دلیل بر عدم پارگی نیست. در واقع خونریزی دلیلی بر داشتن یا پارگی پرده نیست. تنها ۵۰ درصد از دختران در اثر دخول دچار خونریزی می‌شوند. بنابراین ملحفه سفید آغشته به خون ملاک قابل اعتمادی برای بکارت یک خانم نیست. در مواردی که هایمن از نوع ارتجاعی باشد ، امکان دارد پارگی بدون خونریزی باشد.

 

آیا خودارضایی می‌تواند باعث پارگی پرده بکارت شود؟

خود ارضایی در صورتیکه باعث ضربه مستقیم به پرده بکارت شود ، می‌تواند باعث پارگی آن شود. ذکر این نکته ضروری است که پرده به طرق مختلف پاره می‌شود هرچند مقاربت متداول ترین راه آن است. دختران فعال با ورزش‌هایی نظیر دوچرخه سواری ، رقص ، پریدن و سایر فعالیتهای فیزیکی بیشتر در معرض کشیده شدن و پارگی پرده بکارت قرار دارند.

حتما مطالعه کنید قرص اورژانسی چیست ؟ چگونه باید آن را مصرف کرد ؟ (راهنمایی کامل)

وارد کردن تامپون با نیروی کافی نیز ممکن است باعث پارگی شود. ضربه‌های شدید در منطقه مهبل مانند لگد خوردن می‌تواند باعث پارگی پرده بکارت شود. باید توجه داشت که پارگی پرده بکارت تنها از طریق ضربه مستقیم به آن یا مقاربت اتفاق نمی افتد و جز به این دلیل هیچ مورد دیگری مثل سقوط از ارتفاع یا بلند کردن جسم سنگین ،کوهنوردی و موارد مشابه نمی‌تواند علتی برای این پارگی باشد.

 

علائم و نشانه‌های پاره شدن پرده بکارت چیست؟

پارگی هایمن می‌تواند کاملا بدون علامت باشد. گاهی اوقات خونریزی رخ می‌دهد که می‌تواند از چند قطره تا خونریزی شدید باشد. گاهی درد خفیف تا شدید وجود دارد ولی در کل درد یا خونریزی معیار مناسبی برای تشخیص پارگی پرده بکارت نیست و فقط با معاینه می‌توان در مورد آن نظر داد. در معاینه‌ای که توسط پزشک متخصص متبحر انجام می‌شود ، سائیدگی‌ها ، پارگی‌ها و گاهی کبودی‌های پرده بکارت مشخص می‌شود.

گاهی بر اساس همین علائم می‌توان قدیمی یا جدید بودن زمان دخول جنسی را هم مشخص کرد و به همین دلیل است که در موارد تجاوزجنسی ، توصیه می‌شود هرچه زودتر معاینه پرده بکارت صورت بگیرد تا شاید بتوان در مورد زمان اتفاق نیز نظر داد.

 

پاره شدن پرده بکارت

پرده بکارت به طرق مختلف پاره می‌شود و تنها با رابطه‌ جنسی اتفاق نمی‌افتد ، گرچه رابطه‌جنسی متداول‌ترین علت پاره شدن پرده بکارت آن است.دختران فعال با ورزش ، دوچرخه‌سواری ، رقص ، پریدن و سایر فعالیت‌های فیزیکی بیشتر درمعرض کشیده شدن پرده بکارت و پاره شدن آن قرار دارند. وارد کردن تامپون نیز می‌تواند موجب کشیده شدن پرده بکارت شود. البته وارد کردن انگشت به داخل واژن با نیروی کافی نیز ممکن است باعث پاره شدن آن شود.

 

معاينه پرده بکارت

خانمها به دليل خصوصيات رواني مايل نيستند براي معاينه ی پرده بکارت خود به پزشک مراجعه کنند و اين در بسياري از موارد موجب افسردگي و ناراحتي هاي روحي در آنها مي گردد. پرده ي بکارت به شکلي است که خود شخص به تنهايي قادر به معاينه نيست و در مواردي که ناشيانه اين عمل انجام گيرد موجب صدمه زدن به پرده خواهد شد. توصيه مي شود که براي معاينه ي پرده بکارت خود به ماما و پزشک زنان مراجعه نماييد . ۱۸ سالگي سني است که دختر جوان اولين چک آپ خودش را بايد پيش يک پزشک يا ماما انجام بدهد.

 

آیا امکان ترميم پرده بکارت وجود دراد ؟

هايمنورافي (Hymenorraphy) هايمنوپلاستي ( Hymenoplasty) يا بازسازي پرده بکارت با عمل جراحي ، جرياني است که طي آن بقاياي اين پرده که بر اثر آميزش و يا هر دليل ديگري از بين رفته ، با قرار دادن کپسولي ژلاتيني که حاوي ماده اي شبيه خون است ، به هم دوخته مي شود. اما بدليل فقدان رگهاي خوني در اين ناحيه اين اتصال موقت بوده و براي نتيجه مطلوب بهتر است تا يک هفته قبل از شب زفاف انجام گيرد. گاهي اوقات نيز که اثري از اين بقايا برجاي نمانده ، بخشهايي از دهاته واژن به هم دوخته مي شود تا نقش پرده را بازي کند. اين عمل در ايران و برخي ديگر از کشورهاي عربي غير قانوني است و تنها در صورتي انجام مي گردد که پزشکي قانوني حکم آن را ، مثلاً بنا برا اينکه ايزال پرده طي حادثه رانندگي باشد ، تاييد کند.

 

آيا فقط بايک بار مقاربت پرده بکارت ممکن است از بين برود؟

بله ، از آنجا که هایمن دقيقا در مدخل ورودی واژن قرار دارد ، معمولا طی اولين مقاربت از بين می رود ، حتی اگر مقاربت بطور کامل انجام نشده باشد. بافت لبان ، مَلبان و كِلبان ، معمولاً تا قبل از سن بلوغ بسيار نازك و لطيف است. بنابراين طبيعي است هرگونه كشش يا انبساطي كه به اين بافت وارد شود ، به احتمال زياد موجب آن مي‌شود كه پرده بكارت را كش داده ، آنرا نازك و نازكتر كند و يا اصلاً آنرا ، آنهم در نقاطي از آن ، پاره نمايد.

از همين روست كه بسياري از دختران بالغ و نابالغ در اثر برخي حركات فيزيكي نظير ورزش ، اسب سواري ، دوچرخه سواري ، استفاده از تامپون و يا استشها ، هایمن خود را يا بشدت نازك نموده و يا اصلاً به كلي از دست مي دهند. يك دختر ممكن است هرگز متوجه نشود كه كي ، كجا و تحت چه شرايطي بكارت خود را از دست داده است؛ چرا كه ممكن است اين حادثه كاملاً بدون خونريزي و يا درد اتفاق افتاده باشد.

گاه نيز چنين است كه «اِزاله بكارت» يك دختر در زماني حادث شود كه مطلقاً ، به علّت جواني و ناآگاهي وي نسبت به كاركرد اندام جنسي خود ، ولو با مختصر خون و درد هم كه باشد ، توجهي از جانب او بدان حاصل نشده باشد. هيچ فردي نمي‌تواند صرفاً با تست و مشاهده فيزيكي ، دريابد كه آيا زن يا دختر با مردي يك نوع آميزش و همخوابگي منجر به دخول داشته است.

تنها ۵۰% از زنان و دختران جوان در اثر دخول دچار خونريزي (آنهم ناچيز و براي بار اوّل) مي‌شوند. بنابر اين ملافه سفيد آغشته به خون اصلاً هيچ ملاك قابل اعتمادي براي بكارت يك دختر يا زن جوان نمي‌باشد. شايان ذكر است كه پرده بكارت برخي ديگر از زنان آنچنان كشسان است كه حتي در صورت دخول آلت مرد به بابهشت آنها ، آنهم به طور كامل و عميق ، نيز گسسته نمي‌شود و آنچنان كش مي‌آيد كه گويي نقش يك كاندوم را ايفا مي‌نمايد.

 

سقوط از ارتفاع می تواند باعث پارگی پرده بکارت شود؟

خير ، سقوط از ارتفاع ، بلند کردن جسم سنگين ، کوهنوردی و موارد مشابه به هيچ عنوان نمی تواتنند باعث پارگی پرده شوند. البته ممکن است در اثر سقوط يا انجام کارهای سنگين مقداری خونريزی از دستگاه تناسلی مشاهده شودکه در هيچکدام از مواردمربوط به پارگی پرده نيست فقط به خاطر فشار وارده بر رحم است مکانيسمی مشابه قاعدگی دارديعنی فشار به رحم باعث خونريزی يا لکه بينی در فرد می شود.

در اکثر مواقع پرده در اثر ضربه مستقيم به آن يا مقاربت پارگی پيدا می کند و تقریبا جز ضربه مستقيم هيچ مورد ديگری باعث پارگی آن نمی شود.

 

خون پرده بکارت چگونه است؟

 

معمولا پس از پارگی پرده بکارت خونریزی کم و بیش شدیدی ایجاد می شود. لازم است این خون را از خون قاعدگی متفاوت بدانیم. خون قاعدگی دارای فیبرینوژن کمتر است ، لذا دیرتر لخته شده و سلول های واژینال در آن بسیار زیاد است در حالی که خون حاصل از پرده سریعتر لخته شده و حاوی مقادیر کمی سلول واژینال است. لبه های پارگی جدید در پرده معمولا زخمی و قرمز رنگ بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده می شود.

بعد از حدود یک هفته لبه های بریدگی از مخاطی مشابه مخاط پرده پوشیده شده و بعد از حدود دو هفته لبه های زخم نسبتا گرفته می شوند. نکته مهم این است که لبه های پارگی چون آزاد هستند و به هم اتصال ندارند هیچ وقت به هم جوش نمی خورند و اگر دو تکه پارگی به هم دوخته شوند محل ترمیم به صورت یک اسکار برجسته روشن مشخص خواهد شد.

 

تشخیص سلامت یا پارگی پرده بکارت

دغدغه اصلی برای دخترانی که لکه خون در لباس زیر خود می بینند و یا خود ارضایی های مکرر داشته اند همیشه این سوال است که آیا هایمن من سالم است و اینکه چطور میتونم تشخیص بدم که پرده م سالمه یا نه ؟ گرچه راهی وجود دارد که میتوان به معاینه فردی پرده بکارت پرداخت ولی به طور قطع میتوان گفت که در تشخیص به این شیوه هیچ اعتباری وجود ندارد و حتما برای اطمینان کامل از این موضوع به پزشک مراجعه کنید.

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که پزشک زنان هیچ کاری به داشتن یا نداشتن رابطه جنسی شما ندارد و یا اینکه شما خودارضایی می کنید یا خیر و این قبیل مسایل به هیچ وجه به پزشک شما مربوط نمی شود و این را بدانید که پزشک شما گزارش معاینه شما را هم به هیچ وجه به هیچ ارگان و سازمان و شخصی ارایه نمی کند اگرچه شاید سوالاتی بپرسد

 

چطور تشخیص بدم پرده من سالم هست یا نه ؟

برای این کار یک آینه بزرگ رو به روی خودتون قرار بدید و در حالتی که به پشت تکیه داده اید پاهای خود را جمع و سعی کنید کمی به سمت پایین بروید طوری که سطح بیشتری از انتهای کمرتان مماس با زمین باشد در این حالت پاهای خود را باز کنید و به کمک انگشتان خود سعی در باز نمودن لب بیرونی واژن نمایید. در این حالت حتما توجه داشته باشید که به هیچ وجه سعی در تست سلامت پرده خود نکنید این نوع تشخیص فردی می باشد و اصلا محل اعتبار نیست و صرفا برای رفع کنجکاوی شماست

 

حتما مطالعه کنید رایج ترین علائم بارداری چیست ؟ (27 روش تشخیص سریع بارداری)

تشخیص پارگی بکارت

اولین نشانه ، شکل سوراخ واژن است که این سوراخ در دختران معمولا به شکل گرد وجود دارد و در زنان به شکل هفت مشاهده می شود شکل هفت در سوراخ واژن اولین علامت در دخول با الت تناسلی مرد است چرا که در اثر فشار آلت به سوراخ و دیواره واژن و در جهت تسهیل هرچه راحت تر وارد شدن آلت تناسلی مرد شکل آن از گرد به هفتی شکل در دهانه واژن تغییر پیدا می کند.

دیواره گردن رحم از غشای ضخیم و به صورت برجسته بوجود آمده است که این غشا در صورت نزدیکی مکرر این غشا کم کم از بین می رود به طوری که شما به راحتی و با کمترین فشاری می توانید دخول انجام دهید پس اگر شما به راحتی سوراخ واژن را پیدا کردید و بی هیچ فشاری دخول را انجام دادید شخص مقابلتان قبلا هم این کار را انجام داده است

داستان های تجاوز هم جایگاه خود را دارند چرا که با مراجعه به پزشک به راحتی می توان از درستی یا نادرستی آن مطلع شد چون وقتی که تجاوز به یک فرد انجام می شود جدا از پارگی آسیب هایی به دیواره واژن ، مجاری ادرار و گاها دهانه رحم وارد می شود که پزشک به راحتی می تواند آن را تشخیص دهد.

 

چه چیزی باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟

هایمن معمولا غیر مستقیم و به راحتی پاره نمی شود و موارد خیلی نادری وجود دارد که باعث پاره شدن ان می شود اگر چه کارهایی از قبیل اسب سواری که شامل حرکات رو به بالا و پایین است باعث ایجاد شکاف و فشار روی ناحیه کشاله ران می شود اما اینها باعث پاره شدن نمی شود. پاره شدن هایمن ممکن است اولین بار توسط رابطه جنسی بعد از دخول ایجاد شود.

ممکن است خونریزی موقت و یا ناراحتی ناگهانی ایجاد شود اما اولین مقاربت در مورد پاره شدن و خونریزی در افراد متفاوت است. پاره شدن پرده می تواند در نتیجه یکی از رفتارهای مختلف کششی باشد به عنوان مثال ممکن است علتش یکی از موارد زیر باشد :

  • بیماری
  • آسیب دیدن مستقیم
  • معاینات پزشکی
  • خود ارضایی با اشیا خارجی
  • تمرینات فیزیکی

 

رنگ خون پارگی بکارت

تفاوتی بین رنگ خون بکارت با خون قاعدگی وجود ندارد اما نکته مهمی که وجود دارد در حجم و قلت و کثرت خون ریزی است معمولا خون ریزی که از پاره شدن طبیعی پرده ایجاد می شود معمولا از یک قطره شروع می شود و حداکثر آن به قدری است که بتواند یک نوار بهداشتی را پر کند. خون حاصل از پارگی طبیعی معمولا بخاطر وجود کم سلول های واژینال به سرعت لخته می شود حال آنکه پرده ترمیم یافته یا اصلا خون ریزی ندارد یا اگر هم داشته باشد به کندی لخته می شود.

 

پاره شدن بکارت بدون درد

 

به طور کلی هر نوع آسیب و جراحت در بدن منجر به ایجاد درد و سوزش می شود و بسته به میزان تجمع پایانه های عصبی در این ناحیه میزان انعکاس درد متفاوت خواهد بود از این رو پاره شدن بکارت یک فرد هم مستنثا از این قضیه نیست. ولی به خاطر تجمع و عبور بسیار کم رشته های عصبی در این ناحیه میزان بروز درد بسیار کم و حتی کمتر از آن چیزی است که تصور می شود

 

پارگی بکارت بدون درد چگونه ممکن است ؟

حتما سعی کن فضایی آرام و دلنشین و به دور از اضطراب و خستگی و استرس ایجاد کنید چرا که در این شرایط پارگی بکارت بدون درد یا با کمترین درد ممکن صورت می گیرد پس حتما از شب عروسی ، شب عقد و مشابه آن استفاده نکنید حتی المقدور . لازم است قبل از رابطه جنسی به شکل دخول ، همسرتان از نوع بکارت خود اطلاع پیدا کند چرا که بعضی از انواع بکارت ضخیم هستند و با عمل دخول و آمیزش پاره که نمی شوند بلکه نزدیکی دردناکی را ایجاد خواهند کرد.

این شرایط برای دفعه اول اصلا مناسب نیست چون خاطره آن تا آخر عمر همراه شریک زندگی تان خواهد ماند در این حالت معمولا پزشک با بریدن بکارت نسبت به رفع این مشکل اقدام خواهد کرد. قبل از شروع زن باید به طور کامل تحریک شده باشد همین تحریک سبب ترشح و شل شدن دهانه واژن می شود و در صورتی تنگی واژن می توانید از ژل های روان کننده جهت تسهیل دخول استفاده کنید همچین می توانید از اسپری های بی حس کننده مخصوص هم استفاده کنید که این مورد زیاد توصیه نمی شود

ممکن است پاره شدن بکارت در دفعه اول به طور کامل ایجاد نشود و هر دفعه مقداری از پرده پاره شود و خون ریزی کند که از این بابت نگران نباشید و نیاز به گفتن نیست که بعضی از انواع بکارت اصلا پاره نمی شوند و به تبع خونی هم دیده نمی شود

 

سوالات رایج شما در مورد پرده بکارت

۱- پرده بکارت (هایمن) چیست؟

پرده بکارت یک غشای نازک است که دهانه واژن را می پوشاند. این پرده شامل یک بافت همبند و فیبرهای عضلانی با رگهای خونی و پایانه های عصبی است.

 

۲- آیا هایمن با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است؟

پرده بکارت به راحتی قابل شناسایی است. معمولا این پرده از ورودی واژن ۱-۲ سانتیمتر فاصله دارد و نقش مرز بین اندام های تناسلی داخلی و خارجی را بازی می کند.

 

۳- آیا هایمن در همه خانم ها یکسان است؟

ظاهر و ساختار پرده بکارت مانند رنگ بدن یا رنگ مو منحصر به فرد است. در هر خانمی ، شکل ، نوع ، ضخامت ، الاستیسیته و تعداد رگ های خونی و پایانه های عصبی پرده بکارت متفاوت می باشد. برخی از پرده های بکارت الاستیک و قابل کشش هستند اما برخی اینگونه نیستند. پرده بکارت بعضی افراد دارای تعداد زیادی پایانه های عصبی است ، در حالی که پرده بکارت برخی دیگر تعداد کمی پایانه عصبی می باشد.

 

۴- هدف از هایمن در بدن چیست؟

تا کنون ، دانشمندان دلیل وجود پرده بکارت را متوجه نشده اند. یکی از رایج ترین نظریه ها این است که پرده بکارت نوعی مانع است که از ورود عفونت به بدن خانم های جوان جلوگیری می کند.

 

۵- آیا همه خانم ها با پرده بکارت متولد می شوند؟

قطعا نه. تعداد کمی از آنها ، حدود ۰٫۰۳٪ ، بدون پرده بکارت متولد می شوند. این دختران به طور کلی هیچ مشکلی با توسعه سیستم اعصاب اندام های تولید مثل ندارند.

 

۶- چگونه خون قاعدگی از طریق پرده بکارت عبور می کند؟

پرده بکارت دارای یک یا چند سوراخ برای خروج خون به صورت طبیعی است. در اکثر دخترها ، پرده بکارت شبیه یک دونات است و یک سوراخ بزرگ دارد که یک یا دو انگشت داخل آن می شود. پرده بکارت با دو سوراخ شبیه بینی بسیار شایع است. بعضی از پرده های بکارت چند سوراخ کوچک دارند!

 

۷- آیا سوراخ در پرده بکارت به قدری کوچک است که مانع از ورود انگشت یا تامپون می شود؟

گاهی اوقات سوراخ پرده بکارت خیلی کوچک است به طوری که نمی توان از تامپون استفاده کرد. با پزشکتان مشورت کنید تا متوجه شوید پرده بکارت شما چه نوع پرده ای است. این امر باعث می شود در هنگام استفاده از تامپون پارگی ناخواسته ایجاد نشود.

 

۸- آیا پارگی پرده بکارت دردناک است و با خونریزی همراه است؟

پرده بکارت هر خانمی ساختار فردی دارد ، به همین دلیل است که خونریزی و درد می تواند قوی یا ضعیف باشد و یا اصلا دردی نباشد. این مسئله عمدتا به ضخامت پرده بکارت بستگی دارد. هر چقدر پرده ضخیم تر باشد پارگی آن درد بیشتری دارد. خونریزی در اولین مقاربت جنسی تنها در ۴۳٪ دختران اتفاق می افتد. مقدار خون از چند قطره تا خونریزی به مدت یک تا ۳ روز متغیر است. اگر خونریزی بیش از ۳ روز طول کشید ، با پزشک خود مشورت کنید.

 

۹- آیا پرده بکارت در اولین دخول پاره میشود؟

طی اولین دخول ، پرده بكارت ، معمولا در چند جا پاره شده و به چند قطعه تقسیم می شود.گاهی بندرت پردهی بکارت به قدری ضخیم است که بهتر است با جراحی اندکی باز شده ، سپس دخول انجام شود.

 

۱۰-امکان دارد قبل از اولین رابطه جنسی ، پرده بکارت آسیب ببیند؟

در حقیقت ، قبل از اولین رابطه جنسی ممکن است پرده بکارت آسیب ببیند ، به عنوان مثال ، در طول قاعدگی ، معاینه پزشکی ، جراحی یا هنگام استفاده از تامپون با اندازه اشتباه. همچنین ممکن است در هنگام صدمات ، ضربه اشیاء مختلف ، اعمال فیزیکی بیش از حد ، و ورزش پرده آسیب ببیند.

 

۱۱- آیا باکره ها باید به متخصص زنان مراجعه کنند؟

کنگره ملی زنان و زایمان توصیه می کنند همه دختران اولین معاینه زنان را بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سال انجام دهند. پزشک اطلاعاتی در مورد مراقبت های بهداشتی زنان در اختیار خانم قرار می دهد و پزشک اطمینان می دهد که اندام های خانم به درستی رشد می کند یا خیر.

حتما مطالعه کنید آسانترین روش های درمان زود انزالی (طبیعی + دارویی + تکنیک ها )

 

۱۲- آیا باکره بودن بعد از ۱۸-۲۰ سالگی برای سلامتی بد نیست؟

باکره بودن به سلامتی آسیب نمی رساند. ممکن است کسل کننده به نظر برسد ، اما باکره بودن ۱۰۰٪ حفاظت در برابر بیماری های منتقله از راه جنسی و حاملگی های ناخواسته را فراهم می کند.

 

۱۳- آیا پرده بکارت بطور کامل در اولین دخول پاره میشود؟

گاهی پرده بكارت با یك یا دو بار نزدیكی كاملا پاره نمی شود وهر دفعه قسمتی از آن پاره شده و كمی خونریزی می كند. یعنی در تمام نزدیکی های اولیه ، مقداری خونریزی یا لک دیده می شود. در این موارد فرد در ۵-۶ بار نزدیکی اول ش لک می بیند.

 

۱۴- آیا رنگ خون پارگی پرده بکارت متفاوت است؟

تفاوتی بین رنگ خون بکارت با خون قاعدگی وجود ندارد اما نکته مهمی که وجود دارد در حجم و قلت و کثرت خون ریزی است معمولا خون ریزی که از پاره شدن طبیعی پرده ایجاد می شود معمولا از یک قطره شروع می شود و حداکثر آن به قدری است که بتواند یک نوار بهداشتی را پر کند

 

۱۵- پارگی پرده بکارت بدون درد چگونه امکانپذیر است؟

همیشه و در اکثر مطالب گفته ام که اگر برای اولین بار میخواهید اقدام به رابطه جنسی بکنید حتما سعی کن فضایی آرام و دلنشین و به دور از اضطراب و خستگی و استرس ایجاد کنید چرا که در این شرایط پارگی بکارت بدون درد یا با کمترین درد ممکن صورت می گیرد پس حتما از شب عروسی ، شب عقد و مشابه آن استفاده نکنید حتی المقدور .

 

۱۶- آیا خود ارضایی باعث پارگی پرده بکارت میشود؟

خود ارضایی کاری ناپسندیده می باشد که در اغلب مواقع عوارض روحی و جسمی فراوان هم به دنبال خواهد داشت. اما نوع خود ارضایی خیلی مهم است و باید اطلاع داشت که فرد به چه نحوه این کار را انجام داده است مثلا خود ارضایی مالشی منجر به پارگی بکارت نخواهد شد و بکارت جز با وارد کردن شی خارجی به داخل واژن دچار آسیب نمی شود مگر در موارد خاص و نادر .

 

۱۷- چطور تشخیص بدم پرده م سالم هست یا نه ؟

 

برای این کار یک آینه بزرگ رو به روی خودتون قرار بدید و در حالتی که به پشت تکیه داده اید پاهای خود را جمع و سعی کنید کمی به سمت پایین بروید طوری که سطح بیشتری از انتهای کمرتان مماس با زمین باشد در این حالت پاهای خود را باز کنید و به کمک انگشتان خود سعی در باز نمودن لب بیرونی واژن نمایید

 

۱۸- در هایمن ارتجاعی داشتن رابطه جنسی از قبل مشخص نیست؟

اما بافت پرده حلقوی قابل اتساع که به پرده بکارت ارتجاعی مشهور است به اندازه کافی انعطاف پذیر بوده و “به علت همین حالت ارتجاعی” هنگام ورود جسم خارجی (آلت مردانه) دچار پارگی نمی‌شود ولی با دخول آلت تناسلی سائیدگی‌هایی در اطراف پرده بکارت ایجاد می‌شود. به همین علت ممکن است برای مرد این تصور پیش آید که همسر او باکره نیست.

 

۱۹- آیا بدون پارگی پرده بکارت امکان بارداری است؟

گاهی اوقات ، (بندرت) ممکن است بدون پارگی پرده ، مایع اسپرم ریخته شده بر روی آن موجب حاملگی شود ، زیرا اسپرماتوزوئید موجود در اسپرم می تواند از سوراخ پرده حركت كرده و به طرف تخمك زن برود و حاملكی ایجاد گردد. در این موارد زن با پرده سالم حامله می شود.

 

۲۰- آیا برای پارگی هایمن نیاز به فشار زیاد از سوی مرد است؟

از آنجائیكه در نظر مردم پرده بكارت ، پرده ای بسیار سفت و محكم است كه تنها با فشار پاره می شود ، برخی مردها در هنگام سكس فشار زیادی به دهانه واژن آورده و موجب پارگی دهانه واژن ، درد و خونریزی می شوند. در صورتیكه ، اگر زن هنگام سكس آمادگی كافی داشته و به دور از احساس اضطراب باشد هیچ نیازی به فشار از جانب مرد نیست.چون پرده بکارت یک پوسته نازک است که فقط کافیست در چند ناحیه چاک بخورد .

 

۲۱- احساس تنگی در دهانه واژن دارم ، چکار کنم؟

در صورت احساس تنگی در دهانه واژن ، بهتر است از كرم و ژلهای تسهیل كننده یا اسپری بی حس كننده استفاده كرد. ضمن اینكه تحریك زن وخروج ترشحات از دهانه واژن موجب روان شدن دهانه واژن و سهولت ارتباط جنسی می شود.

 

۲۲- آیا رابطه جنسی تنها راه از بین رفتن پرده بکارت است؟

از جمله عواملی که می تواند موجب پارگی پرده شوند ، عبارتند از: ورزش های سنگین مثل ژیمناستیک ، اسب سواری و کاراته ، آمیزش جنسی و مقاربت و دخول آلت مردانه ، داخل شدن جسم خارجی در حال خود ارضایی ، نداشتن پرده به صورت مادرزادی ، عمل های لگنی وخیم ، با احتمال کمی تصادف نیز می تواند سبب پارگی پرده بکارت شود.

 

۲۳- آیا احتمال ترمیم و خودسازی مجدد پرده در دراز مدت هست؟

احتمال بازسازی خود به خودی پرده بکارت تنها در اطفال و دختران در سنین پایین وجود دارد. پس از عمل ترمیم بکارت ، تشخیص آن توسط متخصص با توجه به نوع عمل ، وضعیت بخیه و نوع پوست بیمار متفاوت خواهد بود. معمولا عمل ترمیم پرده بکارت در نوع ارتجاعی نتیجه خوبی حاصل نمی شود. تشخیص سلامت انواع پرده بکارت توسط متخصص زنان تنها قابل اطمینان می باشد.

 

۲۴- آیا همه زنان درد پارگی بکارت را احساس می کنند؟

بعضی از زنان درد پارگی پرده بکارت را متوجه می شوند اما برخی هیچ علائمی ندارند. در بسیاری از انسانها پرده بکارت در طول زمان نازک می شود و در نهایت به راحتی پاره می شود. در دیگر افراد ، پارگی ممکن است واضح تر باشد. راسر می گوید: “ممکن است پارگی کاملا غیر قابل تشخیص باشد یا ممکن است درد یا خونریزی با اولین ورود تامپون یا اولین مقاربت ایجاد شود.” اگر پرده بکارت شما ضخیم تر و یا سفت تر باشد ، بهتر متوجه پاره شدن آن می شوید.

 

۲۵- آیا درد در اولین رابطه جنسی مربوط به پارگی بکارت است؟

داشتن رابطه جنسی برای اولین بار به دلایلی غیر از پارگی پرده بکارت باعث درد می شود. بله ، پارگی پرده بکارت در طول مقاربت می تواند باعث ایجاد درد شود. اما اگر از تامپون استفاده کنید ، بعید است که پرده بکارت شما دست نخورده باقی بماند. مقاربت دردناک امری رایج است و مشکلاتی باعث این امر می شود. همچنین ، داشتن رابطه جنسی برای اولین بار با اضطراب و انتظار درد و عدم تجربه و دانش در مورد آن چه احساس می کنید همراه است. اما خونریزی همیشه به خاطر پارگی پرده بکارت نیست. راسر می گوید: “اگر از روانکار استفاده نکنید یا رابطه جنسی خشن داشته باشید ، احتمال خونریزی از دیواره واژن وجود دارد”. کمی خونریزی در اولین رابطه جنسی موضوع مهمی نیست ، اما اگر این اتفاق دوباره تکرار شد و یا پس از اتمام رابطه جنسی ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد.

 

۲۶- فاصله بكارت از دهانه واژن چقدر است؟

بسیاری تصور می كنند كه هایمن ، داخل واژن قرار دارد. در صورتیكه اینطور نیست. پرده بكارت ، دقیقا در ورودی دهانه واژن قرار دارد . نهایتا ۱ سانتیمتر داخل تر. به همین دلیل ، دخول های بسیار سطحی نیز ممکن است منجر به آسیب به پرده بکارت شوند.

 

۲۷- مراقبت بعد از پارگي بكارت چیست؟

بعد از اتمام عمل جنسی و نزدیکی ، بهتر است که شما چند ساعتی رو استراحت کنید و از فعالیت شدید بدنی پرهیز کنید؛ ( ترجیحا راه نروید تا عمل جلوگیری از خونریزی به خوبی بوسیله بدن انجام بشه ) تا با این کار از تداوم خونریزی و درد ناشی از پارگی پرده بکارت جلوگیری کنید.

 

۲۸- علائم پاره شدن هایمن چیست؟

از علائم پارگی پرده بکارت لکه هایی بر روی واژن ، احساس درد در ناحیه واژن ، تکه هایی از پوست پاره شده در دهانه واژن

 

۲۹- محل دقیق سوراخ واژن کجاست؟

طول کانال واژن خیلی زیاد نیست. به طور متوسط کانال واژن ۷ تا ۱۴ سانتی متر طول دارد. اگر عینی میخواهید بفهمید ، تقریبا طول دستتان است. اما کانال واژن شما می تواند در شرایط خاص ، مانند حین رابطه جنسی و زایمان تغییر شکل دهد. پرده بکارت در دهانه واژن قرار گرفته این که میگن بکارت در عمق واژنه درست نیست .

 

منبع : ویکی پدیا ، اوما ، نبض ما ، زوم لایف ، بیتوته ،

  انتشار : ۲۶ شهریور ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 261

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما